مسابقات المپیاد فیزیک ایران
 
درباره وبلاگ


اين وبلاگ گامي است به سوي بهترين ها وازاين رو من سعي كرده ام تا با بهترين مطالب و بهترين راه حل هاي روز دنيا بازديد كنندگان را به سوي هدفشان كه همان بهترين است ببرم!!!! با تشكر مديريت وبلاگ


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 103
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 111
بازدید ماه : 629
بازدید کل : 1686089
تعداد مطالب : 207
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1

وبلاگ جامع فارسي
چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, :: 21:11 ::  نويسنده : mehdi

مسابقات المپیاد فیزیک ایران

هرساله المپیاد فیزیک با حضور هزاران دانش آموز دبیرستانی از سراسر ایران برگزار می گردد. این المپیاد شامل چهار مرحله می باشد:

مرحله اول: این مرحله شامل 40-30 سوال تستی و 12-7 سوال پاسخ کوتاه می باشد که زمان پاسخ دهی به تمامی سوالات حدود سه ساعت می باشد. این آزمون معمولا در بهمن هر سال برگزار می شود. در این مرحله حدود 800 نفر قبول می شوند و اجازه شرکت در مرحله دوم را می یابند. جهت قبولی در این مرحله تسلط به فیزیک سه سال فیزیک دبیرستان و پیش دانشگاهی لازم می باشد. درضمن علاوه بر کتاب های درسی داشتن اطلاعات فرای دروس دبیرستان نیز به دانش آموز در قبولی کمک می کند.

مرحله دوم: این مرحله در اردیبهشت ماه هرسال برگزارمی شود و شامل 12-7 سوال تشریحی و یک سوال علمی با وسائل ساده می باشد. در ابتدا آزمون عملی به مدت 45 دقیقه برگزار می شود و بعد از یک ربع استراحت، آزمون تشریحی به مدت 3.5-3 ساعت برگزار می شود. علاوه براطلاعات مورد نیاز درمرحله اول، مطالعه برخی کتاب ها و منابع ضروری می باشد. برای اطلاع از این منابع می توانید به پست بعدی این وبلاگ مراجعه نمایید. از این آزمون 40 نفر به دوره تابستان راه پیدا می کنند. دانش آموزان توجه داشته باشند که باید بالای ورقه اصلی و هر ورقه پاسخ نامه مشخصات خود را بنویسید چون در هنگام تصحیح ورقه هر سوال جدا می شود.

دوره تابستان (مرحله سوم): تنها دانش آموزان سال سوم دبیرستان رشته ریاضی حق ورود به این دوره را دارند. این دوره به مدت 9-8 هفته با یک یک هفته استراحت بین دوره ای برگزار می شود. این دوره شامل دو بخش تئوری و عملی می باشد. بخش تئوری حدود 60% از نمره کل دانش پژوه را تشکیل می دهد. سطح این بخش به مراتب بالاتر از سطح مرحله قبل می باشد. بنابراین کلاس هایی در مباحث مختلف فیزیک از جمله مکانیک، الکترومغناطیس، اختلال و ... در باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار می گردد. همچنین حدود 40% از نمره کل دانش پژوه براساس امتحانات آزمایشگاه تعیین می گردد. در طول این دوره کلاس های عملی، موازی با کلاس های تئوری در باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار می شود. بین 8-6 امتحان در هر بخش تئوری و عملی برگزار می شود. در پایان دوره به 10 نفر برتر مدال طلای کشوری اهدا می گردد و به بقیه دانش پژوهان مدال های نقره و برنز اهدا می گردد.

مزایای قبولی در المپیاد

الف: مزایای کسب مدال نقره یا برنز

1- هرکدام از این مدال ها بصورت درصدی در کنکور سراسری تاثیر خواهند داشت.

2- امکان انتقال ازیک دانشگاه به دانشگاه دیگر(درصورت موافقت دانشگاه مبدا و مقصد)

3- عضویت در بنیاد ملی نخبگان ایران

4- استفاده از بورس کمک آموزشی بنیاد ملی نخبگان در مدت تحصیل کارشناسی و مقاطع بالاتر

5- امکان انجام راحت تر خدمت سربازی با همکاری بنیاد نخبگان با انجام پروژه های علمی

6- داشتن مزیت نسبی در هنگام استخدام برای کار آینده در بیشتر ارگان های کشور با داشتی معرفی نامه از باشگاه دانش پژوهان جوان

ب: مزایای کسب مدال طلای کشور

کسب مدال طلا علاوه بر داشتن مزایای قسمت "الف"، مزایای زیر را نیز به همراه دارد.

1- مرتفع شدن سد کنکور و ادامه تحصیل در هر رشته مورد نظر در هر دانشگاهی

2- شرکت در دوره انتخاب تیم ملی المپیاد ایران و شرکت در مسابقات جهانی

3- امکان کسب مدال جهانی و آشنایی با دانش آموزان بیش از 70 کشور دیگر و کسب موقعیت اجتماعی مناسب در ایران

4- کسب توانایی ذهنی و تجربی در هدایت پروژه های علمی و انجام تحقیقات علمی در آینده

5- کمک به پذیریش در دانشگاه های معتبر جهان

دوره ده نفر (مرحله چهارم): از اواسط پاییز همان سال تا اواسط بهار سال بعد ادامه می یابد. سطح دوره بسیار بالا، تعداد امتحانات بیشتر و در پایان دوره 5 نفر برای اعزام به مسابقات جهانی انتخاب می شوند.

مسابقات المپیاد فیزیک جهانی

در سال های گذشته تیم جمهوری اسلامی ایران در المپیادهای جهانی فیزیک نتایج بسیار درخشانی را کسب نموده است که این حاصل از علاقه و استعداد فراوان جوانان ایرانی می باشد. این مسابقات در دو بخش تئوری و عملی در دو روز جداگانه برگزار می گردد. امتحان تئوری و امتحان عملی به ترتیب 60 و 40 درصد نمره کل را تشکیل می دهند. معمولا کشور میزبان طراح سوالات امتحانی می باشد و تصحیح برگه های امتحانی با نظارت تمام کشورها انجام می شود. معمولا محل اسکان و برگزاری امتحانات در یک شهر توریستی برگزار می شود و در کنار امتحانات دانش آموزان ملل مختلف در کنار یکدیگر در برنامه های تفریحی - فرهنگی شرکت می کنند.

منبع:http://www.olympiadiran.com

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
  • کتابخانه مجازی فریدی
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روبیک برای همه و آدرس rubik3.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.